Gran Vía, 0: Realidad Aumentada

 

In “Main Street, 0: Augmented Reality“, text and photography combine to discuss the discourse and the reality, the huge gap between them and the prevailing and ambiguous notions of reality and fiction that we accept as such in our societies. A metaphor of a society torn between accepting the image of the world as offered by the official mass media and the one we all can see at the streets of our cities. Images too that exemplify the always opposing tensions between the collective and the individual; images, finally, that show us how, in the society of the spectacle, the truthful analysis of the reality is substituted by the political and economic fictions of the elites.

Following the line of research started with the project “Main Street, 0” (in fact, as an extension of this work (always) in progress) the images from “Main Street, 0: Augmented Reality” are made up with the combination of documentary B&W photographs showing real people who develop their life in the streets, in that public space used by the rest of citizens as a mere transit zone (here and now, emphasizing once again the situation, not the individual: there are no isolated subjects, we all are part of the situation) and preexisting texts, excerpts of speeches, analysis, reports or press releases with a common denominator: what lies ahead in the near future. In this new series of images, photographs take a greater role and prevail over the texts; maybe just a “wish”, the hope that reality will win definitively over fiction, so that never again it could be ignored.

En “Gran Vía, 0: Realidad Aumentada”, texto y fotografía se combinan para hablar del discurso y la realidad, de la enorme brecha que los separa y de las ambiguas nociones sobre realidad y ficción que imperan, y que aceptamos como tales. Una metáfora de una sociedad dividida entre aceptar la imagen del mundo tal y como se le ofrece desde los medios de comunicación y la que puede ver en las calles. Imágenes, también, que ejemplifican la siempre tensa relación entre lo colectivo y lo individual. Imágenes, finalmente, que nos muestran cómo en la sociedad del espectáculo se sustituye el análisis veraz de la realidad por las ficciones político-económicas de las élites.

Siguiendo la línea de investigación iniciada con el proyecto “Gran Vía, 0” y como una extensión de este trabajo (siempre) en curso, las imágenes de “Gran Vía, 0: Realidad Aumentada” se conforman a través de la conjunción de fotografías documentales en B&N tomadas en la calle (aquí y ahora, haciendo hincapié nuevamente en la situación, no en el/la individuo: no hay sujetos aislad@s, tod@s formamos parte de esa situación) y textos preexistentes, extraidos de discursos, análisis, informes o notas de prensa con un denominador común: qué es lo que nos depara el futuro a corto/medio plazo. En esta nueva serie de imágenes, las fotografías toman mayor protagonismo y se imponen a los textos; quizás, simplemente el reflejo de un “deseo”, la esperanza de que la realidad se imponga definitivamente a la ficción, de tal forma que nunca más podamos obviarla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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